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¿Posible bug ? - Printable Version

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¿Posible bug ? - maeloterkim - 03-29-2019

Hola Smile

Estoy compilando con la versión-1.8.9 de ZX BASIC y me pasa lo siguiente:

Cuando pongo

10 DIM valor, sum AS UBYTE

20 LET sum = 3

30 LET valor = 1 * (sum=3)

el valor debería ser solamente: 0 o 1 dependiendo del valor de sum

pero devuelve 0 o 255 ( que me parece que es, el máximo valor de UBYTE)

En el basic del zx spectrum si funciona correctamente

Para solucionarlo pongo

30 LET valor = 1 * ( (sum=3)/255 )

y ahora si da los valores correctos, pero claro añade más procesamiento

¿Debería funcionar así o es un bug?

Saludos


Re: ¿Posible bug ? - boriel - 04-14-2019

Si, es normal. Es decir, por motivos de rendimiento, ZX Basic asegura que 0 es False, y "cualquier otra cosa" (normalmente -1 o sea, 255 en Ubyte) True. No sucede siempre, pero si bastantes veces.
Si quieres asegurarte de que siempre True es 1, compila con el flag --strict-bool (Más info aquí:
https://zxbasic.readthedocs.io/en/docs/zxb/#Command_Line_Options)


Re: ¿Posible bug ? - britlion - 04-15-2019

For English Speakers passing by:


Possible bug?
Hello Smile

I am compiling with the version-1.8.9 of ZX BASIC and the following happens:

When I put

10 DIM value, sum AS UBYTE

20 LET sum = 3

30 LET value = 1 * (sum = 3)

the value should only be: 0 or 1 depending on the value of sum

but it returns 0 or 255 (which I think it is, the maximum value of UBYTE)

In the basic of the zx spectrum if it works correctly

To fix it I put

30 LET value = 1 * ((sum = 3) / 255)

and now if it gives the correct values, but of course it adds more processing

Should it work like this or is it a bug?


Quote:Yes it's normal. That is, for performance reasons, ZX Basic ensures that 0 is False, and "anything else" (normally -1, 255 in Ubyte) True. It does not always happen, but many times.
If you want to make sure that True is always 1, compile with the flag --strict-bool (More info here: https://zxbasic.readthedocs.io/en/docs/zxb/#Command_Line_Options)



Re: ¿Posible bug ? - britlion - 04-15-2019

For my part, I think the simplest solution would probably be:

Code:
LET valor = sgn (sum=3)

I think that would work? 0 for 0. And 1 for any other positive value - and less calculation than dividing by 255 (and given there's no guarantee that TRUE=255, possibly safer?)



Creo que la solución más simple probablemente sería:

Code:
LET valor = sgn (sum=3)

Creo que eso funcionaria? 0 para 0. Y 1 para cualquier otro valor positivo, y menos cálculo que dividir por 255 (y dado que no hay garantía de que TRUE = 255, ¿sea más seguro?)


Re: ¿Posible bug ? - boriel - 04-15-2019

Thx, Britlion!

Yes, your solution works too! Smile


Re: ¿Posible bug ? - maeloterkim - 04-17-2019

Gracias

Al final me di cuenta de la compilación con --strict-bool Smile


Thanks

Thanks in the end I realized the compilation with --strict-bool Smile